Ga naar de inhoud

Elsbeth Gerritsen – mezzosopraan, rol van Dargelos/Agathe

Mezzosopraan Elsbeth Gerritsen werd opgeleid aan het Conservatorium van Amsterdam bij Margreet Honig. Momenteel wordt zij gecoached door Jard van Nes.
Als soliste werkte zij samen met gerenommeerde ensembles als het Asko|Schönberg, Doelen Ensemble, Klangart Berlin, Slagwerk Den Haag, VocaalLAB, Mannheimer Hofkapelle en Camerata Trajectina. Zo zong zij onder meer de Altrapsodie van Brahms, de Wesendonklieder van Wagner, Socrate van Satie, en M is for Man, Music, Mozart van Andriessen.
Zij zingt veel oratoriumrepertoire; zowel altaria’s in werken als de Johannes en Matthäus Passion van Bach en de Petite Messe Solennelle van Rossini, als lage (of tweede-)sopraansolo’s in werken als het Dixit Dominus van Händel, het Magnificat en de Hohe Messe van Bach, Gloria van Vivaldi,  L’Enfance du Christ (Marie) van Berlioz en de Messe Solennelle van Cesar Franck.
Op het operatoneel vertolkte Elsbeth Gerritsen onder andere de rollen van Miranda in The Tempest van Purcell, Orfeo in Orfeo ed Euridice van Gluck, Marthe in Faust van Gounod, Voedster in Boris Godoenov van Moessorgski, Mrs. Noye in Noye‛s Fludde van Britten, en Miss Baggott in Brittens The Little Sweep.
Ook speelde zij de rol van Vrede in De Triomfeerende Min van Carolus Hacquart met Camerata Trajectina. Dit zangspel, dat werd geschreven ter gelegenheid van de Vrede van Nijmegen in 1678, geldt als de oudste Nederlandse opera, en werd in 2012 voor het eerst voor het moderne voetlicht gebracht door Camerata Trajectina in het Festival Oude Muziek.
Elsbeth Gerritsen heeft enkele wereldpremières op haar naam staan: de rol van Greta in Autland van Sergei Newski (Ruhrtriennale), Aurore Noire in Colorful Penis van Maria de Alvear (Dresdner Tage für zeitgenössische Musik), Dienstertje in De Roep van De Kinkhoorn van Bart Visman (Opera Trionfo), en Yola in Two Caravans van Guy Harries (Kameroperahuis Zwolle).
Ook zong zij Klytaimnestra in de eerste uitvoering van Een Oresteia van Xenakis met inserties van Annelies Van Parys voor Muziektheater Transparant in Antwerpen. Voor THIM muziektheater zong ze Nel in VALS over meestervervalser Han van Meegeren met muziek van Henry Kelder en zong ze in de productie HUIS, met tekst van Nelleke Noordervliet en muziek van Andries van Rossem.
Zij behoort tot de vaste kern van zowel het Nederlands Kamerkoor als de Nederlandse Bachvereniging, en is de alt in Quink, een vocaal kwartet dat internationale bekendheid geniet.