Ga naar de inhoud

De Passie van Anna

Twee vrouwen uit de 19e eeuw, Aletta Jacobs en Anna Witsen hebben op het eerste gezicht niets gemeen. De een werd Nederlands’ eerste vrouwelijke dokter en maakte zich sterk voor het Vrouwenkiesrecht. De ander, Anna, benam zich als jonge vrouw het leven, toen haar grote wens om beroepszangeres te worden niet werd geaccepteerd. Twee uitersten in een tijd van verandering en emancipatie.
De passie van Anna gaat over vaders en dochters, over passie voor muziek en over loskomen van beklemmende banden met je achtergrond. Uitgevoerd door een uniek ensemble van twee zangeressen, een actrice en drie musici. De tekst is van Marijke Beversluis, de muziek van Gerard Atema en de eindregie van Carolien Dokter.

De Passie van Anna werd in april 2009 uitgebracht in Theater de Meervaart in Amsterdam. De voorstelling is zes keer opgevoerd in Amsterdam ( Theater de Meervaart, UITmarkt, Bethaniënklooster, Creatheater) en vier keer elders in het land (Arnhem, Hoorn, Groningen en Drachten). In 2011 ging De Passie van Anna in reprise en speelde in Leiden, Enschede, Heerenveen, Hoofddorp, Enschede en twee maal in Theater Podium Mozaïk in Amsterdam.

Aan De Passie van Anna werkten mee:

Idee, tekst, regieMarijke Beversluis
CompositieGerard Atema
EindregieCarolien Dokter
ConceptontwikkelingMarijke Beversluis,  Carolien Dokter, Gerard Atema
Zang (rol Anna Witsen)Mijke Sekhuis
Spel (rol Aletta Jacobs)Marijke Beversluis
Zang (rol Coby Witsen)Marianne Selleger
Piano en muzikale leidingHenry Kelder
CelloRoeland Duijne
VioolBoudewijn van Bemmelen
Kostuums en decorMarina van der Heiden
LichtDan Rapaport
FotografieBernice Siewe,  Stephan van Hesteren
ProductieWendela de Vos
Zakelijke ondersteuning en prIlse van Dijk
ProcesverslagAnnette Welling
WebsiteJips Company
Grafisch ontwerpCorwin Verdonk

Reacties van het publiek op De Passie van Anna:

  • Ik was geboeid van begin tot eind.
  • Een mooi script, bijzondere combinatie van toneel en muziek.
  • Ja, goede musici, intrigerend thema.
  • Ja, heel erg, mooi ‘onbekend’ verhaal, prachtige muziek en zang.
  • Combinatie toneel & muziek, passsend vanuit het diepzinnige thema.
  • Ja, frisse combinatie spraak & zang; levendige afwisseling scènes met gevarieerde muzikale ondersteuning, die soms op voorgrond dan weer op achtergrond stond. 
  • Boeiend gedaan, Amsterdam herleefde.
  • Ja, zeer. Ik vond het prachtig!! Heel zwaar, heftig, maar ook roerend.
  • Mooie combinatie van (klassieke) muziek en theater. Interessante, visuele, uitwerking van het thema.
  • Fantastisch onderwerp, prachtige zang /samenzang, goed acteerwerk, gevoelige, mooie muziek.
  • Combinatie muziek + toneel vond ik heel goed.
  • Zeer! Klassiek thema, wat nog steeds ‘in’ is. De overgave waarmee geacteerd werd en de combinatie met de muziek!
  • Prachtige voorstelling! Geweldige muziek. Mooi decor.
  • Prachtig! Fijn dat er mensen zijn die dit thema zo mooi uitwerken. Aletta Jacobs en de gepassioneerde Anna. Het maakt je weer bewust van veel voorrechten die wij nu hebben. En ook dat vrouwenrechten / mensenrechten steeds weer bevochten moeten worden.
  • Ja zeer. Toneel + muziek: mooie combinatie
  • Wel. Ik vond de verbinding tussen beide levens / vrouwen héél erg mooi
  • Thema erg boeiend, knap opgebouwd in de verhaallijn, muzikaal erg goed
  • Met vrouw en dochter samen hebben we ademloos geluisterd. Het was indrukwekkend!
  • Erg bijzondere voorstelling waarin de verschillende disciplines elkaar versterkten!
  • Bijzondere voorstelling waar muziek – stem – verhaal – zang elkaar prachtig aanvullen. De emotie (spanningsveld) heel knap steeds voelbaar.
  • Hele mooie combinatie muziek en gesproken woord! Originele manier om in dit geval tijdsgebeuren etc weer te geven. Mooie muziek
  • Ja, muziek en tekst sluiten naadloos aan. Fijn om een muziektheater mee te maken.
  • Heel creatief gebracht. Mooie stemmen. Goede afwisseling van tekst, muziek en zang. Zonder veel decor, toch veel verbeelding.
  • Ja, heel erg. Aletta Jacobs spreekt tot mijn verbeelding ik vond het erg goed weergegeven vooral de link met Anna Witsen ik houd van stukken uit de geschiedenis fijn dat ze zo tot leven worden gewekt
  • Ja, prachtig! Om de beweging van Tachtig eens door vrouwenogen te zien. Ook erg mooi gezongen en gespeeld.
  • Alle componenten aanwezig zoals in voorbespreking. Zang en muziek heel zuiver. Dus genoten. Véél succes bij volgende voorstellingen.